Hovedtemaer

Bruke Conta Kredittsjekk

Hvordan tar jeg en kredittsjekk?

SVAR:
1) Klikk på “Ta ny kredittsjekk” på startsiden etter at du har logget deg inn.

2) På siden som kommer opp velger du om kunden er privatperson eller bedrift. For ENK bør du sjekke både bedriften og privatpersonen, det kan hende at personen har betalingsanmerkninger som har innvirkning på firmaets betalingsdyktighet.

3) Fyll inn opplysninger om kunden som du har for hånden. Du trenger ikke å fylle ut alle feltene.

4) Klikk “Finn bedrift” eller “Finn person”. Dette søket er gratis.

5) Søkeresultatet dukker opp nederst på skjermen. For bedrifter vil du få opp en liste med alternativer som kan passe. For privatpersoner får du opp kun ett alternativ, så hvis søket ikke gir resultater må du skrive inn mer informasjon eller dobbeltsjekke at du ikke bruker feil informasjon.

6) Når du er sikker på at du har funnet riktig foretak/person klikker du på knappen “Utfør sjekk” til høyre for resultatet.

7) Hvis du ikke allerede har fylt på Conta-kreditt kommer det frem et betalingsvindu. Du kan enten velge å betale for 1 sjekk, eller rabatterte pakker på 5 eller 20 sjekker.

8) Informasjonen kan lastes ned som en PDF-fil. Vær oppmerksom på at kredittinformasjon om privatpersoner ifølge lovverket ikke kan lagres hos deg i mer enn 24 timer. Dette gjør at også Conta er pålagt å slette PDF-filen med resultatet av kredittsjekken fra systemet etter 24 timer. (Hvis du tar en ny kredittsjekk av samme person, vil det bli sendt ut et nytt gjenpartsbrev. Personen får dermed vite at du kredittsjekker ham/henne flere ganger.)

NB! Informasjonen i kredittsjekken må ikke offentliggjøres, og en kredittvurdering verken kan eller skal brukes til å prosedere saker for rettsapparatet e.l.

Kan privatpersoner bruke Conta Kredittsjekk?

SVAR:
Nei. Det kreves et gyldig organisasjonsnummer for å kunne bruke tjenesten.

Vi er flere som skal bruke kredittsjekken i samme firma, hvordan gjør vi det?

SVAR: Gå til fanen Innstillinger og undermenypunktet “Brukere”. Her kan du invitere andre til å bli brukere på samme firma.

Jeg har flere firma, hvordan legger jeg til et nytt?

SVAR: Klikk på firmanavnet øverst t.h. på skjermen når du er innlogget. Klikk deretter på “Legg til nytt firma” i menyen som vises. Fyll ut skjemaet, og det nye firmaet er registrert. Du bruker samme innlogging for å administrere de to firmaene.

Jeg gjorde en feil da jeg registrerte firmaet, hva gjør jeg?

SVAR: De fleste feilene klarer du å ordne opp i ved å logge inn og gå til “Innstillinger”. Der kan du oppdatere firmainformasjonen. Vil du bytte e-post eller passord på brukerkontoen din klikker du på undermenyen “Brukerkonto”. Har du registrert firmaet med en e-postadresse som er feil, vil du ikke kunne aktivere kontoen. Da må du kontakte oss, så ordner vi opp.

Jeg har glemt passordet!

SVAR: Klikk på “Logg inn” øverst til høyre på skjermen og klikk deretter på lenka “Glemt passordet?” i ruta som kommer opp på skjermen. Fyll inn riktig e-postadresse som kontoen er registrert på, og klikk på knappen. Du vil da motta instruksjoner for å tilbakestille passordet. Du kan alltid endre passordet når du selv vil ved å gå til Innstillinger –> Brukerkonto.

Får den jeg sjekker vite at det er jeg som står bak?

SVAR: Privatpersoner får rutinemessig brev i posten fra leverandøren av kredittinformasjonen om at du/din bedrift har kredittsjekket dem. Dette er et lovkrav. (Se bilde av gjenpartsbrevet her.)

Hvis et ENK kun er registrert i enhetsregisteret går det alltid ut et brev i posten, men hvis det i tillegg er registrert i Foretaksregisteret vil det ikke gå ut noe brev. Andre bedrifter får ikke noe varsel.

For enkeltpersonforetak, skal jeg sjekke firma eller person?

SVAR: For å få et helhetsbilde bør du sjekke både foretaket og personen bak. Det kan være registrert betalingsanmerkninger på privatpersonen som bør tas med i vurderingen av foretaket.

Når er det lov å kredittsjekke?

Hva sier loven om retten til å kredittsjekke?

SVAR: Bedrifter kan kredittsjekke andre bedrifter når det foreligger et lovlig behov for det. Inngått avtale om salg på kreditt (salg som faktureres på etterskudd) gir lovlig behov. Bedrifter har også lov til å kredittsjekke privatpersoner de selger på kreditt til, men må alltid opplyse på forhånd om at personen vil bli kredittsjekket. Dette reguleres av personopplysningsloven.

Ut over dette er det bare lov til å kredittsjekke privatpersoner hvis personen samtykker spesielt til det. Privatpersoner som ikke driver firma kan ikke ta kredittsjekker med Conta Kredittsjekk, det strider mot brukeravtalen for tjenesten.

Tolke og forstå en kredittsjekk

Hvordan tolker jeg kredittsjekken?

SVAR: Les denne artikkelen for mer informasjon om dette temaet.

Vil en nært forestående konkurs vise på kredittsjekken?

SVAR: En kommende konkurs vises ikke direkte som et eget informasjonselement. Men målet med vurderingsmodellen som ligger til grunn for en Conta-kredittsjekk er likevel å forutsi sannsynligheten for at et selskap innen 12 måneder skal gå konkurs, tvangsavvikles eller gjennomføre en offentlig akkord. Høy score betyr liten sannsynlighet, mens lav score viser at selskapet har relativt større sannsynlighet for å gå konkurs.

Hvordan ser kredittsjekkene ut?

SVAR: Last ned et par fiktive eksempler på denne siden.

Betalingsanmerkninger

Hva skal til for at en bedrift får betalingsanmerkning?

SVAR: For foretak kan en betalingsanmerkning registreres 30 dager etter at en betalingsoppfordring er sendt. Foretaket varsles ikke særskilt i forkant, og betalingsanmerkningen vises i Conta Kredittsjekk umiddelbart etter registrering.

Hva skal til for å få en betalingsanmerkning?

SVAR: For privatpersoner kan anmerkningen først rapporteres inn til kredittopplysningsbyråene 30 dager etter at det er tatt rettslige skritt i saken (namsmann, forliksråd el.l.). Når kredittinformasjonsbyråene mottar nye betalingsanmerkninger, plikter de å sende ut et såkalt varslingsbrev til den det gjelder. Først 30 dager etter at varslingsbrevet er sendt, vil betalingsanmerkningen vises i Conta Kredittsjekk. Personen har med andre ord fått mange anledninger til å gjøre opp for seg før saken registreres.

Når slettes en betalingsanmerkning?

SVAR: En inkassosak slettes så snart kredittinformasjonsbyrået får beskjed om det fra inkassobyrået eller fakturaeier (på bakgrunn av innbetaling, tvist eller feil). Saker som ikke gjøres opp eller trekkes, slettes fire år etter registreringsdato. Samme sak kan imidlertid rapporteres på nytt dersom inkassobyrået eller fakturaeier foretar et nytt rettslig skritt i saken på et senere tidspunkt. Utleggsforretninger slettes jevnlig, ved oppdateringer fra offentlige registre.